Winogradsky column lab page!


File:Icons-flag-uk.png
Welcome to the Winogradsky column lab page! Students from the Departments of Biological Applications and Technology, University of Ioannina and Icthyology and Aquatic Environment, University of Thessaly, Greece and the Microbiology course, Faculty of Sciences, University of Cádiz, Spain, discuss their findings on Winogradsky columns they constructed!

If you want to add a post, please feel free to contact the blog administrators (Hera Karayanni, Sokratis Papaspyrou or Kostas Kormas)!



Καλωσορίσατε στη σελίδα των Winobloggers! Διαδικτυακός τόπος συνάντησης φοιτητών, φοιτητριών και διδασκόντων δύο Τμημάτων από την Ελλάδα: Tμήμα Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών, Παν/μιο Ιωαννίνων και Τμήμα Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος, Παν/μιο Θεσσαλίας και ενός από την Ισπανία: Σχολή Θετικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο του Cadiz. Παρακολουθούμε, σχολιάζουμε, ρωτάμε, απαντάμε σχετικά με τα πειράματά μας, τις στήλες Winogradsky!


Bienvenidos a la pagina web de los Winobloggers! Aquí los estudiantes y profesores de dos departamentos griegos, el Departamento de Aplicaciones y Tecnologías Biológicas de la Universidad de Ioannina y el Departmento de Agricultura, Ictiología y Sistemas Acuáticos de la Universidad de Thessalia, junto con los estudiantes de Microbiología de la Facultad de Ciencias en la Universidad de Cádiz, se reúnen para observar, comentar, preguntar y responder a preguntas relacionadas con nuestro experimento, la columna Winogradsky.


Winogradksy columns

Winogradksy columns
'In the field of observation, chance only favors the prepared mind' Pasteur 1854

Blog posts

Sunday 29 January 2012

WINOGRANDSKY

 ΣΤΗΛΗ WINOGRADSKY



1)Κατασκευή
 
  Στα πλαίσια του μαθήματος Υδρόβιοι μικροοργανισμοί, στις 4 Νοεμβρίου 2011 πραγματοποιήθηκε παρασκευή της στήλης  Winogradsky. Πιο συγκεκριμένα, πήραμε μια άδεια φιάλη νερού και γεμίσαμε τα 2/3 αυτής με λάσπη-ίζημα από την λίμνη Παμβώτιδα. Αρχικά, διαβεβαιωθήκαμε ότι το υλικό πλήρωσής μας ήταν απαλλαγμένο από πέτρες, ξύλα και οτιδήποτε άλλο «φερτό» υλικό και στη συνέχεια το εμπλουτίσαμε με τις πηγές θρεπτικών που ο κάθε φοιτητής επέλεξε. Εδώ χρησιμοποιήσαμε ως πηγή θείου αυγό και ως πηγή άνθρακα φύλλα εφημερίδας και φύλλα δέντρων. Η «πλήρωση» της στήλης πραγματοποιήθηκε διαδοχικά και με προσοχή ώστε να απελευθερώνεται το οξυγόνο που φυλακίζονταν στα διάφορα επίπεδα λάσπης. Τέλος, το υπόλοιπο 1/3 καλύφθηκε με νερό βρύσης, κλείσαμε το στόμιο ώστε να μην ανανεώνεται από το περιβάλλον το διαθέσιμο οξυγόνο και η φιάλη τοποθετήθηκε στο μπαλκόνι έτσι ώστε να έχει πρόσβαση προς τον ήλιο.



2)Υπόθεση του πειράματος
  
 
  Επηρεάζει  η θερμοκρασία επώασης της στήλης την ανάπτυξη των μικροοργανισμών; Πώς το πόσιμο νερό μπορεί να επιδράσει σε αυτήν την ανάπτυξη:


3)Παρατηρήσεις και συζήτηση
    

Στο χρονικό σημείο μηδέν (0) δεν παρατηρείται καμία αλλοίωση ούτε στο νερό ούτε και στο ίζημα.

Μετά από 2 εβδομάδες από την έναρξη του πειράματος.


  Η διπλανή φωτογραφία αποτελεί μια πρώτη ένδειξη της εξέλιξης του πειράματος. Σχετικά σε μικρό χρονικό διάστημα παρατηρήθηκε χρωματισμός του νερού βρύσης (κόκκινο χρώμα), σχετική αύξηση της θολερότητάς του, φυσαλίδες και ύπαρξη χαρακτηριστικής, αρχικά ήπιας, οσμής. Τα γεγονότα αυτά σημαίνουν την αξιοποίηση των θρεπτικών που επιλέξαμε άρα ανάπτυξη των μικροοργανισμών και των αιωρούμενων σωματιδίων, το χρώμα οφείλεται στην αποσύνθεση πιθανώς των οργανικών (αυγά-φύλλα) και την συσσώρευση παραπροϊόντων του μεταβολισμού, ενώ η χαρακτηριστική μυρωδιά ίσως αποτελεί ένδειξη ύπαρξης υδρόθειου στη στήλη ή είναι αποτέλεσμα της αναερόβιας ζύμωσης που λαμβάνει χώρα από τους αναερόβιους μικροοργανισμούς. Το ίζημα δεν παρουσίαζε κάποια χρωματική αλλοίωση.
  




 Στο διάστημα που μεσολαβεί δεν παρατηρείται κάποια αξιοσημείωτη αλλαγή στη στήλη.
  






 





Μετά το πέρας του Ακαδημαϊκού εξαμήνου.
 
  Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι στα Γιάννενα αυτό το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε σημειώθηκαν αρνητικές περιβαλλοντικές θερμοκρασίες γεγονός που λειτούργησε ανασταλτικά για τον πολλαπλασιασμό των όλων των μικροοργανισμών που αναμέναμε σύμφωνα με το ιδανικό. Επίσης το νερό στην επιφάνεια της στήλης πάγωσε και ίσως συνέβαλε και αυτό στην αναστολή της ανάπτυξης. Σε αυτήν την χρονική στιγμή παρατηρούμε αλλοιώσεις στο χρωματισμό του ιζήματος (κόκκινες και πράσινες περιοχές αντίστοιχα). Οι περιοχές αυτές αντανακλούν μια ικανοποιητική αύξηση του πληθυσμού των πορφυρών  θειοβακτηρίων. Η ανάπτυξη εκτιμάται πως είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι στα κατώτερα βάθη της στήλης επιτελείται ανοξική αποικοδόμηση και αναγωγή των θειικών μια διαδικασία η οποία τροφοδοτεί με θείο τα ανώτερα στρώματα οπού συναντά κανείς τα θειοβακτήρια. Επίσης τα θειούχα άλατα που παράγονται από αναγωγείς του θείου συμβάλλουν και αυτά με την σειρά τους στην ανάπτυξη των πορφυρών και πράσινων θειοβακτηρίων.


Η οσμή της στήλης εξακολουθεί να είναι δυσάρεστη και εντονότερη σε σχέση με την προηγούμενη παρατήρησή μας με τη θολερότητα να σημειώνει χαρακτηριστική αύξηση.


 


4)Συμπεράσματα

  Γενικά γνωρίζουμε πως η διαβάθμιση και η διαθεσιμότητα των θρεπτικών αλλά και το βάθος στο οποίο μπορεί να διεισδύσει το φως έτσι όπως αυτό φαίνεται να συμβαίνει στη στήλη μας, αντικατοπτρίζει το τι συμβαίνει στη λίμνη. Οι διάφορες μικροβιακές  κοινότητες που βλέπουμε να αναπτύσσονται στη στήλη και ο τρόπος με τον οποίον κλιμακώνεται η ζωή σε αυτήν, αποτελεί ένδειξη της έκτασης που καταλαμβάνει ο κάθε οργανισμός, των θρεπτικών που αξιοποιεί του ρόλου που επιτελεί στο ίδιο το οικοσύστημα και τις σχέσεις που αναπτύσσει με τους άλλους οργανισμούς.
  Τα συμπεράσματά μας για το συγκεκριμένο πείραμα δεν μπορούν να κριθούν ως ασφαλή αφού μεταβάλλαμε αρκετές παραμέτρους του περιβάλλοντος της στήλης. Το νερό που χρησιμοποιήθηκε ήταν πόσιμο-τεχνικά επεξεργασμένο (χλωρίωση) γεγονός που ίσως επηρέασε σημαντικά το περιβάλλον ανάπτυξης των οργανισμών (επίδραση στο pH και τη χημική σύσταση του υδάτινου παράγοντα του μικρο-κλίμακας οικοσυστήματός μας)  και οι συνθήκες της επώασης του πειράματος ήταν ακραίες.
  Απαντώντας στα ερωτήματα που θέσαμε κατά την πειραματική υπόθεση, γνωρίζουμε πως σίγουρα η τιμές της θερμοκρασίας επώασης παρουσίαζαν μεγάλες διακυμάνσεις και άρα είμαστε σε θέση να πούμε πως γενικά η θερμοκρασία παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των μικροοργανισμών. Όσων αφορά το αν το νερό που χρησιμοποιήθηκε μπορεί και αυτό να συμβάλλει στην ανάπτυξη των μικροοργανισμών με τον οποιοδήποτε τρόπο, επιφυλακτικά (λόγο των όσων προαναφέρθηκαν)  θα μπορούσαμε να απαντήσουμε καταφατικά.



 

1 comment:

  1. Ενδιαφέρον! Πάγωσε όλη η στήλη του νερού ή μόνο στην επιφάνεια; Το σίγουρο είναι ότι παρά τις αυξομειώσεις της θ/σίας και την προσθήκη πόσιμου νερού αντί νερού λίμνης παρατήρησες μακροσκοπικά την ανάπτυξη των μικροοργανισμών. Αντίθετα άλλοι που την άφησαν έξω δεν έχουν παρατηρήσει ακόμα μεταβολές. Γιατί άραγε υπάρχει αυτή η διαφορά;

    ReplyDelete